Dag 1-7: NYC

All by myself.
Daar gaan we dan, voor het eerst in mijn leven alleen op weg, ik ben onwijs angstig dat ik me ga vervelen (ik heb al snel de neiging me te vervelen), of dat ik ga verzaken dingen te ondernemen omdat ik alleen ben, zo maak ik me bijvoorbeeld erg druk om het avondeten, elke dag fastfood zie ik niet zitten, maar om nou alleen een restaurant binnen te lopen?

Dag 1: AMS-NYC (Hotel St James)
De stress slaat een beetje toe en ik vraag me af waarom ik hier in godsnaam voor gekozen heb. Jordy zet me af bij het vliegveld waar mijn vlucht rond 13.00 vertrekt, en ik verwacht om 19.40 te landen op JFK. Na een snelle incheck en een vlotte overstap op Heathrow zit ik in het vliegtuig richting JFK, dankzij het entertainment systeem vermaak ik me best prima en de dame naast me is erg vriendelijk, we praten even (maar niet te veel) en komen erachter dat onze hotels op 1 block van elkaar vandaan zitten en ze bied aan een Taxi te delen.
Ik was eigenlijk van plan de trein te pakken wegens de kosten, maar op deze manier zo ik maar 10$ duurder uitkomen dan met de trein, en het scheelt wel veel gemak. Toen we in de taxi zaten zegt ze opeens, “woow shit, I forgot that I can charge this ride to my company so I’ll pay”, nou dat is mooi meegenomen.
Ze geeft me nog wat tips voor restaurantjes, ik bedank haar en we nemen afscheid. Om 21.15 ben ik in het hotel en na een korte skype sessie, douchen en settelen is het alweer 22.30, ik besluit te leven op de oreo’s en eiwitrepen die ik bij me heb en ben het bed in gedoken, het is mooi geweest, ik ben op.

Dag 2: NYC & Food
Als je alleen bent heb je alle tijd om in bed te liggen zolang als je wilt en niemand die erom kan zeuren! Helaas was ik om 5.00 wakker dankzij de jetlag dus dit ging niet op.
Het duurt nog ruim 5 uur voordat ik richting mijn geplande foodtour moet en ik besluit eerst (na heel veel tijd rekken) om de omgeving van het hotel te verkennen. Het hotel ligt in een zijstraat van Times Square en op 4 blokken lopen ligt een Whole Foods. Ik haal hier koffie, een bagel en wat banaantjes en loop terug naar het hotel waar ik nog een uurtje tv kijk en besluit om nog een kleine trainingssessie met weerstandsbanden te doen, ook op vakantie moet je fit blijven.

Om 12.30 sta ik bij het verzamelpunt voor de foodtour door Chelsea en ik ben al verkleumd voordat we beginnen, dit belooft veel goeds (-4 graden en harde wind). De tour maakte gelukkig veel goed en ik heb heerlijke dingen gegeten, waaronder pizza, artichoke bread en falafel. De gids wist heel veel leuke dingen te vertellen zowel over de plekken waar we aten als veel feitjes tussendoor.
(Tour was via Free Tours by Foot, boeken is gratis en aan het einde geef je de guide een fooi afhankelijk van wat jij het waard vond, het eten betaal je per tent zelf en je bent hier totaal ongeveer 7-10$ aan kwijt).

Na de tour ben ik richting de Chelsea Market gelopen (de birthplace van de Oreo’s) om even op te warmen en nog meer te eten (niemand die er over kan klagen). Ik heb hier heerlijke taco’s gegeten en een koffie gedronken op aanraden van de vliegtuigdame. Na wat struinen ben ik richting het hotel gelopen.
Na een uurtje bijkomen in het hotel en opwarmen met een warme douche loop ik rond 19.00 richting de Saint Patrick’s Cathedral, ik vind dit zo’n rustgevende plek altijd en merk dat ik hier toch al gauw ruim een uur heb doorgebracht. Na de kerk vind ik het welletjes en ik loop langs de 2 Bro’s Pizza (2 slices en een soda voor $2.99) terug naar het hotel. Ik dwing mezelf nog even wakker te blijven maar val rond 22 als een blok in slaap. Dag 1 van het alleen in een grote stad, was eigenlijk best prima.

Dag 3: NYC & Musea
Vandaag een dagje musea’s op de planning staan, ik was natuurlijk weer veels te vroeg wakker maar dankzij appen met mijn vriend, tv en de kou die me ervan weerhield onder de dekens vandaan te komen ben ik toch pas om half 9 uit bed gekomen. Na een banaan en een eiwitshake loop ik rustig richting het MET, onderweg haal ik nog een koffie en tosti en ik kom rond openingstijd, volledig verkleumd aan. Gelukkig vandaag een binnen dag.

3 uur later heb ik alleen de begrane grond pas gezien, wat een onwijs groot museum. Sommige dingen heel tof, sommige dingen doen me niets, ik besluit een break te nemen en even wat te eten (7$ voor een muffin doe normaal :p), voordat ik verder ga. Na een uurtje of 5 ben ik het zat en ga ik terug, ik kom nog langs het MET Breuer waar ik ook even snel naar binnen wip en loop via Dough (lekkerste donuts ooit) en fifth avenue terug naar het hotel waar ik rond 17.00 ben. Na een korte break, wisseling van schoenen en een self-voetmassage loop ik richting de NY Public Library waar ik me nog even weet te vermaken.

Ik begin inmiddels echt honger te krijgen en besluit te eten in de Wholefoods, ik heb gister ontdekt dat ze boven een heel vers restaurant hebben waar je ook rustig je gekochte eten kan nuttigen met uizicht over Bryant Park, dit lijkt me een perfecte middenweg tussen het niet fastfood eten, maar ook niet alleen een restaurant in. Ik haal kip teriyaki met rijst en het voelt fijn om gezond te eten.
Om 20.00 land ik in het hotel maar ik weiger weer zo vroeg te gaan slapen, dan loop ik morgenochtend weer tegen het zelfde probleem aan. Ik besluit een dagpas te kopen voor een sportschool een paar blokken verderop en gooi er nog een goede schouder/borst workout uit. Om 23.00 ga ik voldaan slapen.

Dag 4: NYC, Chinatown, Brooklyn (& more food)
Gezien ik nou eenmaal van de research en het eten ben, heb ik toch stiekem een lijstje van dingen die ik gegeten moet hebben. Zo heb ik eergister al bij Los Tacos Nr 1. de (volgens internet) lekkerste Taco’s van New York mogen eten, en bij 2 Bros Pizza de best rated 99ct pizza’s. Zo staan er vandaag ook weer een paar dingen op het lijstje waaronder dumplings in Chinatown, en een rainbow bagel in Brooklyn. Stiekem gaat mijn dag vandaag vooral om van eten naar eten lopen.

Vanmorgen voor het eerst op een redelijke tijd wakker geworden ( 7.00) en ik vertrek rond een uur of 9 uit mijn hotel na even snel een banaan en eiwitshake. Na een uur lopen op koudste dag tot nu toe (gevoelstemperatuur -11) kom ik aan bij Tasty Dumpling, waar ik voor $4,25 propvol zit! Naast tasty dumpling zit een zaakje waar ze zichtbaar extreem dikke sjaals verkopen en verruil mijn eigen dunne exemplaar voor warmer exemplaar. Gezien ik nu richting de Manhattan bridge ga om over het water naar Brooklyn te gaan is dit geen overbodige luxe geweest. Ondeweg haal ik nog een koffie en een donuthole, na nog een uur lopen kom ik bij the Bagel store aan en ik haal hier een rainbow bagel met sundried tomato cream cheese (to go want ik heb nog geen honger). Gewapend met een bagel loop ik richting het water en geniet van de omgeving van prospect park en het uitzicht op manhattan.  Rond een uur of 14 pak ik de metro terug naar het hotel, ik ben de kou zat en mijn voeten doen pijn.

Ik kijk wat tv, doe een snelle training en blijf uiteindelijk langer op de hotelkamer hangen dan de bedoeling en ga pas weer rond 18.00 naar buiten. Ik heb besloten richting Grand Central te gaan en heb hier nog even gesnuffeld en gegeten in de foodcourt, ook heb ik de geheime tennisbaan bezocht, toch grappig zo midden in het station. Daarna ben ik nog even wat winkels ingedoken en rond 21.30 toch weer teruggegaan naar het hotel. Morgenavond komt Jor, jeej! mezelf alleen vermaken is toch makkelijker als de temperatuur boven 0 is ;).

Dag 5: Lower?Midtown
Vandaag heb ik een binnendagje op de planning staan, zo wil ik naar een aantal winkels en naar het museum at FIT. Jor is rond 18.00 op Penn station dus ik probeer mijn dag zo in te delen dat ik er rond die tijd ook ben. Ik verlaat het hotel rond 10 en loop eerst via Wholefoods voor een grote kop koffie en een croissant en dan broadway af richting the Strand bookstore, ik vermaak me hier zonder problemen een uur, hierna loop ik richting het museum at FIT (gratis mode museum) en voor ik er erg in heb is het alweer 15.00, ik moet nog lunchen, een welkomstdonut ophalen en ik was nog van plan Macy’s, Walgreens en de Manhattan Mall aan te doen. Straks heb ik nog te weinig tijd! Uiteindelijk heb ik de Manhattan Mall laten vallen en om 17.45 stond ik in de hall in Penn Station klaar. Natuurlijk even paniek want hoe ga je elkaar in godsnaam vinden in spitsuur op zo’n druk en enorm station? Gelukkig is Jordy 2 meter en spotte ik hem direct. Zo blij om vanaf nu de ervaringen weer met iemand te kunnen delen.  18.30 zijn we in het hotel aangekomen en de receptionist die er al de hele week staat geeft me een vette knipoog en zegt, wauwww he IS tall, terugkomend op ons gesprek van die ochtend waarin ik van hotelkamer moest wisselen naar 1 met een groter bed.

Na een welverdiende douche en uurtje TV lopen we richting Virgil’s BBQ voor onze reservering om 20.30 en eten we een heerlijke barbecue schotel. Rond 22.00 zijn we terug in het hotel, en Jor valt praktisch in slaap zodra hij het bed ziet.

Dag 6: Central Park en the Highline
Jor zijn jetlag valt mee en hij wordt trond 6 wakker, ik volg zo’n 30 minuten. We blijven vandaag niet te lang liggen want Jor is nooit eerder in New York geweest, en we hebben maar 2 volle dagen. Na de verplichte banaan en eiwitshake staan we om 9.00 bij een Subway voor een wat substiantieler ontbijt, op de planning voor vandaag staat Central Park, maar door weer extreme kou (en smeltende sneeuw) zijn we hier sneller klaar dan gehoopt en na een uurtje of 2 besluiten we op te warmen in het American Museum of Natural History, gezien we hier niet veel tijd hebben/kunnen doorbrengen (max 1,5 uur) besluiten we niet de volle 23 dollar toegang te betalen maar gaan we bij de balie voor de Name Your Own price optie en we betalen 10$ p.p. Na het bezoeken van mijn favo hallen (Ocean life, biodiversity) zijn we teruggegaan naar het hotel voor een schoenen en outfit wissel.

Rond 15.30 zijn we weer op pad gegaan, dit maal richting de Highline, alhoewel koud was het hier erg druk. De Highline eindigt ter hoogte van de Chelsea Market, en ik heb Jor even de heerlijke Taco’s van een paar dagen terug laten proeven. Daarna was het snel door, want om 19.00 hadden we een reservering bij de Speakeasy Bathtub Gin. je loopt hier via een onopmerkelijk koffietentje een “geheime” bar in. De sfeer was erg leuk en upscale en de cocktails waren heerlijk (alhoewel erg duur). na 2 cocktails p.p. en 80$ minder geld op zak zijn we 9th Avenue afgelopen tot aan Rudy’s bar & Grill. Deze tent was het complete tegenbeeld van Bathtub Gin, een echte “dive bar”, druk, goedkoop en met een enorm keramiek varken voor de deur, alles behalve onopvallend. Dit maakte het echter niet minder leuk, Rudy’s stond al een paar NY trips op mijn lijstje maar ben er nooit aan toegekomen, waar BG 18 $ per cocktail vroeg staat Rudy’s bekend om zijn ” all American” aanbieding, een shot whiskey en een glas bier voor 5$. Daarnaast krijg je voor elk drankje wat je koopt bij Rudy’s een gratis hotdog. na 2 All Americans per persoon (met bijgaande hotdogs) was het tijd om richting het hotel te gaan. We zijn via Times Square teruggelopen naar het hotel en Jor heeft hier een minuut of 20 met grote ogen omzich heen gekeken. Rond middernacht lagen we voldaan, en ietwat aangeschoten in bed.

Dag 7: Lower Manhattan en Brooklyn
Ook vandaag weer een drukke dag, dus vroeg op pad. Gezien de hoeveelheid dingen die op de planning staat doen we vandaag wat meer met de metro. We lopen eerst naar Grand Central vanaf ons hotel, hier halen we een donut bij Urbanspaces aan de overkant, deze gaat mee to go. We pakken de metro richting wall street station en lopen via de charging bull naar battery park waar we een warme koffie halen voor bij de donut en genieten van het uitzicht op Lady Liberty. Een klein half uurtje later lopen we richting het 9/11 memorial, we kiezen ervoor het museum niet te doen gezien het dan erg krap wordt. In plaats hiervan bezoeken we het Occulus gebouw, deze had ik zelf ook nog niet eerder gezien.

Met een zwaar gevoel (toch altijd een heftige plek) vertrekken we richting City Hall en daaropvolgend de Brooklyn Bridge, deze lopen we over tot aan Brooklyn. Ondanks de kou op het water is Jor toch behoorlijk onder de indruk van het uitzicht op Manhattan vanaf de brug en ook de andere kant. We halen ergens een flesje drinken en een mueslireep en schieten wat mooie plaatjes vanuit Brooklyn bridge park.

Rond 17.30 pakken we de metro naar Washington Square Park waar we een bezoekje doen aan Do, een eettentje waar ze edible cookie dough serveren. Alhoewel erg lekker was het behoorlijk machtig en van 3 bolletjes zaten we met 2 personen vol! Cookie dough is natuurlijk geen geschikt avondeten dus we zijn doorgelopen naar Vanessa’s Dumpling house, onderweg heb ik Jor nog even de Strand Bookstore laten zien waar we ons toch weer een half uur hebben weten te vermaken. Dit was maar goed ook anders hadden we nooit nog Dumplings opgekregen, rond 19.30 waren we terug in het hotel en hebben snel gedouched, we hebben gereserveerd voor Top of The Rock om 21.30. We maakten echter de fout om na het douchen even op bed te gaan liggen, en om 21.10 schrikken we wakker. Gelukkig is TOTR dicht bij het hotel, want dit hadden we niet willen missen.DSC03691

Na ruim onze tijd genomen te hebben lopen we om 22.00 terug naar het hotel, nog niet klaar om afscheid te nemen van NYC halen we nog een pizza slice op 8th avenue, en eten deze op op de rode trappen op Times Square. Heel veel zin in New Orleans en Florida, maar ik ga New York toch missen. De temperaturen onder nul iets minder!